نفت ابزار

خطر استفاده از موبایل در پمپ بنزین چقدر است؟

خطر استفاده از موبایل در پمپ بنزین چقدر است؟

در هر پمپ بنزین مطمئنا یک تابلوی “استفاده از موبایل ممنوع” خواهید دید. خب معمولا اینطور گفته می شود که اگر نمی خواهید دلیل ایجاد یک انفجار یا آتش سوزی در پمپ بنزین باشید و همه پمپ بنزین را روی هوا بفرستید! پس سعی کنید در این مکان ها از گوشی تلفن همراه استفاده نکنید. با ما باشید تا مطمئن شویم آیا استفاده از موبایل در پمپ بنزین خطرناک است؟

چرا نباید در پمپ بنزین از موبایل استفاده کرد؟

همانطور که گفتیم در اکثر پمپ بنزین ها تابلوهایی با چنین مضامینی را قرار می دهند. برخی بر این باورند که باید به هنگام ورود به پمپ بنزین گوشی همراه را باید خاموش کرد. دلیلی که برای این ادعا آورده شده، این است که امواج الکترو مغناطیس موبایل باعث ایجاد انفجار می شود.
حتما میدانید که دلیل ایجاد آتش سوزی وجود بخارات ناشی از بنزین می باشد که با هر چیزی که قابلیت اشتعال داشته باشد ترکیب می شود. یکی از مواردی که میتواند باعث آتش سوزی و انفجار در پمپ بنزین شود، اصطکاک می باشد که ممکن است با موبایل یا حتی هر چیزی دیگری رخ دهد.

خطرات واقعی استفاده از موبایل در پمپ بنزین

برخی بر این باورند که در واقع صحبت کردن با گوشی همراه باعث ایجاد آتش سوزی نمی شود و دلایل دیگری برای این اتفاق وجود دارد. در اینجا به این دلایل اشاره می کنیم:

  • الکتریسیته ساکن ایجاد نکنید!

    علت این آتش سوزی های گزارش شده در واقع الکتریسته ساکن می باشد. یک تخلیه الکترو استاتیک بین شارژر راننده و پمپ بنزین وجود دارد که اغلب موجب حرکات دنباله دار در داخل و خارج اتومبیل می شود. این راننده ها اغلب مسئول ۵۰ درصد آتش سوزی های داخل پمپ بنزین ها هستند. همینطور که روی صندلی خود جابجا می شوید، باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می شوید، سپس زمانی که شما پمپ را لمس می کنید، شما میتوانید به طور ناخواسته باعث انفجار شوید. پس اگر تصمیم دارید ناگهان به ماشین خود برگردید، سعی کنید یک قطعه فلز را لمس کنید، تا الکتریسته ساکنی که ساختید را تخلیه کنید.

  • موتور اتومبیل خود را خاموش کنید!

    اگر موتور اتومبیل شما هنوز روشن است، باعث ایجاد اصطکاک بین قطعات موتور می شود. تمام سیستم های الکتریکی شما کار می کنند و ممکن است جرقه یا گرما ایجاد کنند. اگر بنزین و یا بخارات آن به این قطعات در حال حرکت برسد، ممکن است باعث آتش سوزی شود.

  • سیگار نکشید!

    ما همه از صحنه های مرگبار فیلم های سینمایی یاد گرفتیم که پمپ بنزین در اثر انداختن سیگار در این مکان منفجر خواهد شد. پس بهتر است بدانید در چنین مکان هایی حداقل از کشیدن سیگار خودداری کنید و ته سیگار روشن خود را هم در پمپ بنزین نیندازید.

  • از ریختن بنزین خودداری کنید!

    منطقی ست که سوخت را روی زمین نریزید تا پول شما هدر نرود ولی از آن مهم تر این است که هر قطره بنزین روی زمین احتمال آتش سوزی را افزایش می دهد. پس برای اطمینان از عدم ریختن سوخت روی زمین، مطمئن شوید که باک بنزین ماشین خود را بیش از حد پر نکنید. تا وقتی که پمپ داخل باک نیست، آن را باز نکنید. بعد از اتمام سوخت گیری اجازه دهید تمام بنزین به داخل باک بریزد.

نتیجه

در هر صورت چه این مسئله تاثیر تلفن همراه بر آتش سوزی در پمپ بنزین صحت داشته باشد یا نه، عقل حکم می کند که باید احتیاط لازم را انجام داد. ولی فراموش نکنید که موارد موثر دیگر در ایجاد آتش سوزی را نیز در نظر داشته باشید.

در این مقاله می خوانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *